استان مرکزی در مردادماه میزبان دو رویداد مهم علمی و دانشگاهی خواهد بود؛ هشتمین جشنواره دانشگاهی حرکت دانشگاه ملی مهارت و هجدهمین جشنواره بینالمللی حرکت وزارت علوم که با محوریت شناسایی استعدادهای دانشجویی، تقویت فعالیتهای علمی و ارتباط مؤثر دانشگاه با صنعت برگزار میشوند.
به گزارش ایسنا، مهدی رئوفی، سرپرست دانشگاه ملی مهارت استان مرکزی، در نشست خبری ۳۰ تیر ۱۴۰۴ اعلام کرد: این جشنوارهها از ۲۵ مرداد آغاز شده و برنامه افتتاح رسمی آن بهصورت وبیناری در تاریخ ۲۶ مرداد برگزار خواهد شد. هدف از این رویدادها، ارتقای سطح علمی و مهارتی دانشجویان، ترویج نوآوری، انتقال تجربیات بین نسلی و افزایش مشارکت صنایع در بهرهبرداری از ظرفیتهای دانشگاهی است.
محورهای رقابت در جشنواره حرکت
جشنواره حرکت شامل رقابت در دو سطح ملی و دانشگاهی است. در سطح ملی، آثار در ۱۰ محور شامل فناوری و نوآوری اجتماعی، نشریه، محتوای دیجیتال، رویدادهای علمی، کارآفرینی، آموزشی، پژوهشی، کتاب، اختراع و پویش سفیر حرکت داوری خواهند شد. آثار کتاب و اختراع انفرادی بوده و سایر بخشها بهصورت گروهی انجام میگیرد.
در بخش دانشگاهی نیز محورهایی چون ارزیابی استادان، کارشناسان فرهنگی، مشاوران برتر، اتحادیههای انجمنهای علمی و عملکرد دانشکدهها مدنظر قرار دارد. از هر محور، سه اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر معرفی میشود و مجموعاً ۳۰ اثر در سامانه جشنواره بارگذاری خواهد شد.
جدول جوایز جشنواره
رئوفی از تعیین جوایز ویژه برای منتخبین خبر داد. در بخش انجمنهای علمی، نفر اول ۱۰ میلیون تومان، دوم ۸.۵ میلیون تومان، سوم ۷ میلیون تومان و شایسته تقدیر ۵ میلیون تومان دریافت خواهد کرد. در بخشهای انفرادی، جوایز بهترتیب ۵، ۴.۵، ۴ و ۳ میلیون تومان تعیین شدهاند. همچنین در بخشهای دانشگاهی، اتحادیه برتر ۸ میلیون تومان، استاد و مشاور برتر و کارشناس برتر هرکدام ۴ میلیون تومان و دانشکده برگزیده ۸ میلیون تومان دریافت میکند.
زمانبندی فرآیند ارسال و داوری آثار
- ۷ تا ۱۴ شهریور: بارگذاری آثار در سامانه
- ۱۵ تا ۲۱ شهریور: داوری مقدماتی در استان
- ۲۲ شهریور تا ۴ مهر: داوری ملی توسط هیأت داوران
- ۱۲ تا ۱۸ آبان: بارگذاری آثار برگزیده در سامانه وزارت علوم
- اواخر آبان: برگزاری اختتامیه جشنواره
ضرورت تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت
رئوفی با تأکید بر نقش دانشگاه در حل مسائل جامعه از صنایع استان مرکزی خواست مشارکت فعالتری در این جشنواره داشته باشند. به گفته وی، خلأ ارتباط میان صنعت و دانشگاه، موجب دور ماندن ایدههای دانشجویی از کاربردهای عملی شده و این جشنواره میتواند بستری مؤثر برای تقویت این تعامل باشد.
وی همچنین با اشاره به تفاوت مدل آموزشی دانشگاه ملی مهارت با دانشگاههای مرسوم، خاطرنشان کرد: در این دانشگاه، ۶۰ تا ۷۰ درصد دروس بهصورت عملی و آزمایشگاهی و ۳۰ درصد بهصورت تئوری ارائه میشود. دانشجویان عمدتاً در کارگاه و محیطهای فنی آموزش میبینند تا خروجی نهایی آنها تبدیل به نیروی کار ماهر و کارآفرین شود.
در حال حاضر، بیش از ۳۷۰۰ دانشجو در ۴۳ رشته فعال این دانشگاه در پنج مرکز استان مشغول تحصیل هستند که شامل مراکز پسران امیرکبیر و دختران اطهر در اراک، مرکز پسران جراحیزاده در ساوه، مرکز دختران آشتیان و پسران دکتر حسابی در خمین است.
رئوفی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به ارتقای سطح مشارکت دانشجویان و افزایش تعداد آثار برگزیده از استان مرکزی در سال جاری گفت: جشنوارههای علمی از جمله حرکت، فرصتی ارزشمند برای بازتعریف نقش دانشگاه در توسعه صنعتی و اجتماعی کشور هستند.
مجله پزشکی دکتر حصارکی